• Advies op maat
  • Snelle levering
  • 9 vestigingen
  • Badkamer- en keukenshowroom

ZE-transport

“We moeten het uiteindelijk allemaal samen voor elkaar krijgen'”

“We moeten het uiteindelijk allemaal samen voor elkaar krijgen”

De logistieke sector heeft momenteel met meerdere uitdagingen te maken. Gebrek aan personeel, gestegen brandstofprijzen én verduurzaming van de branche. Met name die laatste is een spannende en kan volgens Jan Boeve, directeur van Transport en Logistiek Nederland (TLN), alleen worden opgepakt als bedrijven met elkaar samenwerken. Boeve vertelt hoe hij dit voor zich ziet en waarom hij de samenwerking tussen Kuijf Logistics, Rumping Transport en Bouwcenter RAB daarin het ultieme voorbeeld vindt.

Jan Boeve vertelt...

“Onze sector wordt steeds meer asset based”, begint Boeve zijn verhaal. “Dat zie je ook als je kijkt naar de energietransitie. Maar dat is niet voldoende om die tot stand te brengen. Schaalvergroting speelt ook een belangrijke rol. Als je niet heel groot bent, ga je het niet zelfstandig voor elkaar krijgen. Het gaat ook niet alleen om het simpelweg elektrificeren.”

Grote uitdagingen, belangrijke keuzes
Boeve doelt daarmee op het feit dat je meerdere belangrijke keuzes moet maken en voor grote uitdagingen staat. “Ga je voor waterstof elektrisch of kies je voor batterij elektrisch, hoe ga je de beladingsgraad optimaliseren, hoe richt je het planningsproces goed in en hoe zorg je voor voldoende beschikbaarheid van elektriciteit? Samen een leertraject aangaan is essentieel om daadwerkelijk stappen te maken.”

Samen voordeel behalen

“Gelukkig zie ik dat die wil er bij veel ondernemers ook steeds meer is”, vervolgt Boeve. “De jongere generatie is bereid samen te werken, bij elkaar in de keuken te kijken en gewoon goede afspraken te maken. Voorheen zag je dat ondernemers nog weleens bang waren dat concullega’s de business afkeken. Die argwaan neemt af. Het besef dat samenwerken toegevoegde waarde heeft, dringt wel door. Elke ondernemer heeft uiteindelijk hetzelfde belang; de business zo goed mogelijk draaiende houden en concurrentievoordeel behalen. Hier is het spreekwoord; alleen ga je sneller, samen kom je verder, zeker van toepassing. Samen kun je daadwerkelijk dat concurrentievoordeel behalen.”

Schoolvoorbeeld

De samenwerking tussen Kuijf, Rumping en Bouwcenter RAB is volgens Boeve dan ook hét schoolvoorbeeld. “Dit is hoe het moet. Twee concullega’s en hun gezamenlijke klant die de handen ineenslaan. Deze drie bedrijven snappen de belangen, delen hun kennis en gaan samen de uitdagingen aan. Een samenwerking in deze vorm heb ik nog niet eerder gezien. En ja, natuurlijk zitten er ook commerciële belangen aan. Zij gaan hierdoor uiteindelijk alle drie hun concurrentiepositie verbeterden. Maar dat is terecht. Zij lopen immers ook de risico’s.”

Goede subsidies, snellere procedures

Toch waarschuwt Boeve ook. “Uiteraard is er meer nodig dan samenwerking alleen. Als je kijkt naar het grotere plaatje, dan is Nederland koploper als het gaat om de verduurzaming van het wagenpark. Maar we zijn er nog lang niet. Om die transitie daadwerkelijk voor elkaar te krijgen, hebben we elkaar én de overheid nodig. Er moet flink worden geïnvesteerd. Het kost simpelweg heel veel geld om de elektrificatie te realiseren. Zonder subsidies is het onmogelijk. Maar ook procedures moeten sneller. Het beschikbaar stellen van stroom duurt nu 12 jaar. Dat is gewoon te lang. We moeten ons beseffen dat we iedereen nodig hebben om de uitdagingen waar we voor staan te overwinnen. Alleen dan kunnen we deze mooie sector een goede toekomst geven.”

Benieuwd geworden?

Ben jij nieuwsgierig en wil je meer weten over ons zero-emissie project? Neem contact met jouw vestiging op!