• Advies op maat
  • Snelle levering
  • 9 vestigingen
  • Badkamer- en keukenshowroom
Met elkaar kansen zien

ZE-transport

Waar het begon

“Hiermee laten we zien dat duurzaamheid en commercie hand in hand kunnen gaan”

Bijna is het zover. Na twee jaar van vele gesprekken, calculeren en uitdagingen overwinnen, gaan binnenkort de eerste twee elektrische Volvo-vrachtwagens 6x2 met een 23 ton/meter laadkraan de weg op. Directeur Jan Jacob en Regiomanager Jan van Veen van Bouwcenter RAB zijn er bijzonder trots op dat zij samen met Kuijf Logistics en Rumping Transport deze mooie duurzame stap hebben gemaakt. Een mooi moment voor een gesprek met Bouwcenter RAB. Hoe zij tot dit succes zijn gekomen, wat hun drijfveren zijn en wat dit commercieel voor hen betekent? Jan en Jan Jacob vertellen:

Waar het begon...

“Zuinig zijn met energie is me met de paplepel ingegoten”, trapt Jan Jacob af. “We moeten bewust omgaan met de middelen die we hebben. Dat is altijd mijn manier van leven geweest en met die insteek heb ik ook altijd het bedrijf geleid. We zijn dan ook al vrij vroeg begonnen met duurzame stappen. Wat begon met sensoren voor verlichting groeide uit tot grotere initiatieven op het gebied van duurzaamheid. Inmiddels zijn al 9 van onze 16 vestigingen energieneutraal. Ook maken we mooie stappen in de scheiding van materiaalstromen. We kijken altijd hoe het nog beter kan.”

Transport moet de schop op

“Daarmee kom je dus ook op het punt dat het transport op de schop moet”, vult Jan aan. “Onze planeet is op. We moeten het echt beter gaan doen als we de wereld op een goede manier willen achterlaten voor de generatie na ons. We zijn daarmee voorloper in de branche en als je puur kijkt naar bakwagens zelfs de enige. Natuurlijk vinden we dat mooi. Maar daar is het ons niet om te doen. Dit initiatief komt voort uit de intrinsieke motivatie om ons werk beter te maken en om het beter te doen voor de wereld waarin we leven.”

Emissievrije zones

Hoewel de eerste aanzet voortkwam uit emotie en visie, dacht het van oorsprong Texelse bedrijf ook aan de noodzaak voor de business. Jan: “We zijn actief in steden als Amsterdam en Utrecht. Daar zijn vanaf 2025 emissievrije zones. Je kunt dan uiteraard wel werken met hubs, maar dat is alleen functioneel als je met grote volumes te maken hebt zoals wanden voor rij eengezinswoningen. Hoewel dat deels onze business is, hebben we vooral te maken met veel kleinere volumes. Daarvoor is het niet efficiënt om continu te moeten overslaan van wagen naar wagen. Onze elektrische vrachtwagens kunnen straks gewoon de binnensteden in. Heel efficiënt.”

Bron afbeelding: Opwegnaarzes.nl

Commerciële belangen

En dan is er nog het financiële aspect. Jan Jacob: “Daar lag natuurlijk best een uitdaging. Hoe goed ook voor de business en de wereld, het moest wel rond te rekenen zijn. Want uiteindelijk zijn we ondernemers en moeten we er als bedrijf ook op vooruitgaan. Door alles met Kuijf en Rumping uit te kristalliseren, zijn we tot een acceptabel uurtarief gekomen. We weten hoeveel uur we met de vrachtwagens moeten rijden om rendabel te zijn. En zoals het er nu voor staat, moet dat zeker gaan lukken.”

De noodzaak van elektrisch vervoer

Of ze verwachten dat er door deze transitie ook meer aanvragen van klanten zullen volgen? Jan Jacob: “Er is steeds meer behoefte aan elektrische vrachtwagens. En die behoefte zal alleen maar groter worden. Je ziet nu al dat sommige aannemers niet meer de binnenstad in kunnen met een diesel vrachtwagen. Met die twee Volvo’s bieden we dan een ideale oplossing. Als we straks zien dat we tot in lengte van dagen zijn volgeboekt, zou dat natuurlijk prachtig zijn. Dat zou het ultieme bewijs zijn dat commerciële en duurzame belangen hand in hand kunnen gaan.”

Benieuwd geworden?

Ben jij nieuwsgierig en wil je meer weten over ons zero-emissie project? Neem contact met jouw vestiging op!