Een jarenlang en uniek commitment
“En toen zijn we eigenlijk ook maar gewoon begonnen”, zegt Jaap. “Er was maar één wagen die aan onze vereisten voldeed: de Volvo 6x2 met een 23 ton/meter laadkraan. We moeten er bouwmaterialen mee vervoeren in de binnenstad. Dan heb je wel wat nodig. We hebben allebei een subsidie aangevraagd en die in mei 2022 ook gekregen. Dat was voor ons ook het moment dat we besloten er vol voor te gaan. Met het geloof in elkaar en dat we het samen zouden redden. En met het volste vertrouwen van RAB in onze kennis en kunde. Zij gaan met deze samenwerking een jarenlang commitment met ons aan. Wij zijn hun partners voor de toekomst. Zo uniek als deze samenwerking is, is ook dát aspect best uniek voor deze sector. Dat waarderen wij enorm in onze klant.”
Uitdagingen overwinnen en in kansen denken
Ging dan alles van een leien dakje? “Natuurlijk waren er wel wat uitdagingen te overwinnen”, geeft Maarten aan. “Elektrificatie heeft op alles invloed. Er waren veel vraagstukken die we aan de voorkant moesten oplossen. Denk aan de actieradius, beladingsgewichten, routetypes. We hebben echt goed moeten doorrekenen hoeveel procent van de activiteiten we konden blijven doen binnen hetzelfde tijdsbestek. We kwamen uit op zo’n 85 tot 90 procent. Voor ons voldoende om dit te kunnen doen. Een ander belangrijk aspect was de laadinfrastructuur. Door dit te situeren op het terrein van RAB, maken we het laden van de wagens makkelijker. En als back-up hebben we een eigen laadlocatie. Wel moesten we voor de stroomvoorziening een transformatorhuisje optuigen, maar dit is mede ter voorbereiding op toekomstige uitbreidingen. Door voortdurend te blijven focussen op de kansen en creatief te blijven denken, staan we waar we nu staan.”
De grootste transitie in honderd jaar
Inmiddels is het bijna zover dat de wagens bij beide bedrijven wordt geleverd. Eerst bij Kuijf, een maand later bij Rumping. “Natuurlijk kijken we daarnaar uit”, zegt Jaap. “Want dan kunnen we het ook daadwerkelijk in de praktijk gaan brengen. We verwachten dat we echt nog wel tegen verrassingen aan zullen lopen, maar we zijn vooral heel trots. Bedenk je wel dat dit de grootste verandering is in honderd jaar. Er zijn de afgelopen eeuw echt wel vernieuwingen geweest. Zuinigere wagens, meer comfort, maar de basis is altijd hetzelfde gebleven. Dit is met recht een transitie te noemen.”
De tijd om écht te beginnen
Dat die samenwerking uniek is, realiseren Kuijf en Rumping zich ook steeds meer. Jaap: “We lopen met elkaar het risico. Maar we zien ook met elkaar de kansen. We durven te doen. Daarin maken we samen écht het verschil.” Maarten vervolgt: “Natuurlijk zit er aan die samenwerking ook een commercieel belang. Want laten we eerlijk zijn. We zijn ook gewoon ondernemers.” De mannen adviseren andere bedrijven die nog niet met de transitie bezig zijn, zo snel mogelijk aan de slag te gaan. Je bent er echt niet zomaar”, zegt Jaap. “Er zijn heel veel partijen die nu nog denken zoals wij twee jaar geleden. Maar je kunt niet wachten. Dat zien we steeds beter in.”